Oszczędzanie przez gotowanie- 20 sprawdzonych trików jak zaoszczędzić na jedzeniu

Czy istnieją jakieś sprawdzone strategie, jak zaoszczędzić na zakupach?
Być dobrze przygotowanymi przed wyruszeniem do sklepu… Co to oznacza?.
Co zrobić, aby zmniejszyć miesięczne wydatki na jedzenie? Według danych GUS, kwota przeznaczana przez Polaków na żywność to ok. 25% ich budżetu !
Więc chyba warto się nad tym zastanowić...



1. Kupuj w sezonie i zamrażaj, pasteryzuj- niby oczywiste, ale często mało praktykowane. Mrozić możemy praktycznie wszystko, pasteryzować również. Mrożone warzywa są pożywne, ponieważ są zbierane u szczytu dojrzałości, a następnie zamrożone zachowując składniki odżywcze. Jeżeli nie mamy miejsca na gromadzenie mrożonek to skorzystajmy z ofert sklepów spożywczych (rozważmy opcję kupowania mrożonek na wagę)
2. Uważaj na paczkowane sałaty- oczywiście gotowe mixy w workach są niezwykle wygodne, ale również ich cena jest dużo wyższa. Spróbuj, szczególnie w sezonie kupować całe główki sałat i je mieszać. Np. sałata lodowa zachowuje swoją świeżość bardzo długo, więc z powodzeniem możemy ją trzymać w lodówce. Nawet po kilkunastu dniach przechowywania nie traci swoich wartości.
3. Fasola, ciecierzyca, soczewica, groch- kup suszone zamiast konserw – mają mniej sodu i są dużo tańsze. Ugotuj i np. zamroź
4. Jajka- naucz się je wykorzystywać, ponieważ są pożywne i są źródłem niezbędnego białka, a do tego są tanie (w porównaniu do mięsa). Nie daj się naciągnąć na napisy na opakowaniach jajek. To, że napisane jest że są ekologiczne wcale o tym nie świadczy! Istotna jest jedynie pierwsza cyferka na kodzie jajka (czerwony napis). 3- chór klatkowy, 2- chów ściółkowy, 1- chów wolnowybiegowy, 0- chów ekologiczny.
5. Przyprawy, bakalie itp. kupuj na wagę- poszukaj sklepu, który sprzedaje przyprawy luzem.
UWAGA:  Porównaj ceny jednostkowej wagi dla gotowych pakowanych produktów. Zdarza się, że są tańsze
6. Muesli- gotowe w paczkach są zazwyczaj dużo droższe. Spróbuj kupić płatki owsiane i do tego luzem na wagę dodatki według uznania (np. suszona żurawina, orzechy itp.)
7. Mięso - bez kości, bez skóry piersi z kurczaka są oczywiście wygodne i praktycznie bez tłuszczu, ale są zazwyczaj dużo droższe. Kup całego kurczaka i podziel go własnoręcznie, a kości użyj np. jako bazę do zupy. Dotyczy to również innych rodzajów mięs.
8. Domowy zielnik- zasadź własne zioła. Jest wiele odmian, które można z powodzeniem hodować przez cały rok.
9. Nie bój się sklepowych marek!-  Wiele osób myśli, że smakują inaczej albo są gorsze gatunkowo. Często okazuje się wręcz przeciwnie!
10. Gotowe sosy, dipy- naucz się przyrządzać je samemu. Gotowe są drogie i często zawierają wiele zbędnych konserwantów.
11. Suchy chleb, bułki- nie wyrzucaj ich, lecz wykorzystuj np. jako bułka tarta, grzanki lub dodatek do kotletów.
12. Resztki- postaraj się je wykorzystywać do przygotowania innych potraw. Ważne, aby pozostałości po niezjedzonym posiłku przełożyć w miarę szybko do umytych i czystych pojemników. Szczelnie zamknąć i przełożyć do lodówki.
13. Pakowane wędliny, sery- cenowo gigantyczna przebitka! Spokojnie można powiedzieć że o ok. 30-50 do 100% ! Poukładane plasterki jeden obok drugiego sprawiają wrażenie dużej ilości. A rzeczywistość jest przerażająca… 70 gram za 6 zł  co daje prawie 80 zł za kg ! Lepiej kupić na wagę i pomrozić po kilka porcji na cały tydzień.
14. Woda- naucz się ją pić. Jest dużo tańsza od kolorowych i słodkich napojów i przede wszystkim zdrowsza! Nie musisz jej kupować, wystarczy zaopatrzyć się np. w filtry do wody i korzystać z tradycyjnej „kranówki”
15. Przeliczanie- nie zawsze większa paczka się bardziej opłaca. Wbrew panującym przekonaniom jest często odwrotnie. Sklepy wykorzystują tą mylną świadomość klientów. Zawsze przeliczaj na jedną miarę- większość sklepów przy cenie podaje cenę jednostkową za np. 100 gram.
16. Planowanie- Poświęć czas na początku tygodnia, aby zaplanować, co masz zamiar zrobić na obiad w nadchodzących dniach.
17. Porównywanie- Zanim wybierzesz się do sklepu to sprawdź oferty w gazetkach online. Porównaj ceny różnych produktów spożywczych w różnych sklepach. UWAGA na oszustwa przy przecenie. Często sklepy najpierw podnoszą cenę, aby później dać dużą obniżkę. W efekcie cena po obniżce i tak jest wyższa niż np. w sklepie konkurencyjnym.
18. Lista zakupów- Wybieraj się na zakupy tylko i wyłącznie z listą! Pomoże ci to zaoszczędzić nawet kilkadziesiąt procent! Lista koniecznie musi być podzielona na charakterystyczne działy: pieczywo, sypkie, konserwy i puszki, mięso/ryby, warzywa/owoce, mrożonki, słodkości, używki, chemia itp. Dzięki temu ograniczysz zbędne chodzenie po sklepie tam i powrotem, a co za tym idzie ryzyko kupienia czegoś „poza plan”.
19. Zakupy tylko po jedzeniu- częstym błędem jest chodzenie na tzw. „głoda”. Wtedy wydaje nam się że potrzebujemy dużo więcej, w efekcie kupujemy większość zbędnych produktów.
20. Sklepy online- możemy zaoszczędzić wiele czasu, ale przede wszystkim pieniędzy. Na spokojnie wieczorem możemy usiąść z naszą zakupową listą i zamówić to co faktycznie nam jest potrzebne. Niestety w sklepach często dajemy się skusić na rzeczy nam niepotrzebne. Polecam w tym dziale sprawdzony już przeze mnie sklep online frisco.pl

Tradycyjna Kuchnia

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz