Ciasto na pierogi z mąki żytniej i maślanki- bez jajka

Uwielbiam pierogi, jednak nie są zbyt dietetyczne... to istna bomba kaloryczna! niestety! 
Ale ja tak łatwo nie rezygnuję z tego co lubię :) Postanowiłam więc zrobić wersję light, dla łakomczuchów dbających o linię.
Niestety naczytałam się na wielu stronach, forach internetowych, że mąka żytnia nie chce się sklejać, a dodawanie większej ilości mąki z kolei sprawia, że ciasto jest twarde. Dlatego pomyślałam o maślance, która zmiękcza ciasto, które staje się mięciutkie, lekkie, pyszne i łatwiejsze w "obróbce". Spróbowałam iiii wyszły wprost przepyszne ! Naprawdę polecam! Przy lepieniu pierożków, również nie było żadnych problemów. Formowały się idealnie, jak z tradycyjnej mąki pszennej.
Jak w temacie dietetycznej kuchni to farsz przygotowałam również lekki- ze szpinaku i twarogu (a za "klej" posłużyło mi zdrowe siemię lniane")



Składniki:

3 szklanki mąki żytniej
2 szklanki maślanki
Szczypta soli

Wykonanie:

Mąkę przesiać przez sito i dodać sól. Wlewać maślankę jednocześnie formując ciasto.
W sklepach można spotkać maślanki o różnej gęstości, dlatego nie należy wlewać od razu całej ilości, bo może się okazać że wystarczy odrobina mniej. Ciasto musi być zbite, lekko klejące. Ciasto należy ugniatać chwilę dłużej, niż tradycyjne z mąki pszennej. Odłożyć ciasto na około pół godziny (przykryte ściereczką).
Stolnicę posypać mąką, rozwałkować ciasto, wycinać kółeczka i nakładać dowolny farsz.


Propozycja lekkiego farszu:
Składniki:

25 dag szpinaku
20 dag twarogu
1 cebula
3 ząbki czosnku
2 łyżki siemienia lnianego (zmielonego)
Sól i pieprz


Wykonanie:

Cebulę drobno pokroić, podsmażyć, następnie dodać świeży lub rozmrożony szpinak (odsączony z wody). Dodać twaróg, zmiażdżony czosnek i przyprawić solą i pieprzem. Aby farsz dobrze się nakładał na ciasto (i nie wypływał) należy go zagęścić. Ja używam do tego zmielone siemię lniane, które doskonale spaja farsz. Alternatywą (jeżeli nie mielibyście go pod ręką) może być białko z jajka, które również zetnie nam farsz, przez co lepienie pierożków będzie dużo łatwiejsze.

W między czasie zagotować wodę, posolić. Wrzucać pierogi do wrzącej wody, gotować do wypłynięcia (+ / - 2 minuty). Podawać polane oliwą z oliwek.

Tradycyjna Kuchnia

5 komentarzy:

  1. Z mąki żytniej jeszcze ciasta na pierogi nie robiłam. Muszę spróbować :)
    www.brulionspadochroniarza.pl

    OdpowiedzUsuń
  2. ile z tych proporcji wyszło pierożków? :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Odpowiedzi
    1. tak, mroziłam je. Jednak proszę pamiętać, aby się nie skleiły (czyli np. posmarować je po podgotowaniu lekko olejem lub poczekać aby podeschły i dopiero wrzucić do woreczków)

      Usuń
  4. Czytałem że żyto ma gluten. Czyli te pierożki nie są bezglutenowe, prawda?

    OdpowiedzUsuń