Czy na pewno wiesz jak przygotowywać bakłażana?

Bakłażany (zwane także jako oberżyna, gruszka miłosna, jajko krzewiaste i psianka podłużna) mają kremową konsystencję i bogaty, mięsisty smak. Są uniwersalne, świetnie komponują się z każdym mięsem. Są również bardzo zdrowe, ponieważ zawierają wiele antyoksydantów, błonnika, witamin i minerałów, a jednocześnie są mało kaloryczne.


To tylko kilka powodów, aby jeść bakłażana. Myślę, że więcej nie muszę Was przekonywać. Jeśli natomiast nie jesteście pewni, czy dobrze przygotowujecie danie z jego udziałem to polecam zapoznać się z kilkoma radami poniżej. 

1. Wybór 

Bakłażana możemy kupić przez cały rok, choć sezon przypada na późne lato/ jesień. Istnieje kilka rodzajów bakłażanów, ale niezależnie od typu należy wybrać te, które są twarde, ciężkie i mają błyszczące, wolne od skazy skórki. Młodsze i mniejsze bakłażany mają lepszy smak i są mniej gorzkie niż większe i starsze.

aubergine

2. Przechowywanie

Bakłażany przechowuje się w lodówce do 2 tygodni, luzem, bez opakowania. Przecięte już bakłażany można owinąć folią, a przed spożyciem odciąć odbarwioną część.

3. Przygotowanie

Aby przygotować bakłażana najpierw należy go dokładnie umyć. Skóra jest jadalna, ale jeżeli chcemy ją jeść to warto mieć warzywa ze sprawdzonego (najlepiej ekologicznego) dostawcy.
Kwestia solenia nie jest do końca rozstrzygnięta: są podzielone opinie na ten temat. Niektórzy mówią, że pomaga zmniejszyć gorycz uwalniając soki. Jedno jest pewne: zapobiega nadmiernemu wchłanianiu tłuszczu. Można natomiast pójść na kompromis: obficie posolić, obłożyć papierowym ręcznikiem, odłożyć na minimum 15-30 minut, a następnie opłukać i osuszyć przed gotowaniem.

4. Pieczenie

Pieczenie wydobywa bogaty, intensywny smak z bakłażana. Możemy upiec całe bakłażany ze skórą, a dopiero później pokroić lub zrobić puree i dodać do innych potraw np. mięsa (200 st C przez 50-60 minut). Bakłażan może być również pieczony jako faszerowany lub pieczony w plasterkach lub w kostce (180 st C przez 25-40 minut)
Świetnie sprawdzi się również jako zapiekanka (przepis tutaj)


5. Faszerowanie

To chyba najczęściej wykorzystywany sposób przyrządzania bakłażana. Najpierw musimy wydobyć ze środka miąższ i pozbawić go goryczki, jak również odsączyć z cierpkiego soku skorupy od wewnątrz. Aby to zrobić musimy wydrążony miąższ przełożyć na sito, posolić ze wszystkich stron i skropić lekko cytryną (zapobiegnie to zciemnieniu). Tak samo postąpić z wnętrzem skorupy. Odstawiamy na 15- 30 minut, następnie spłukać wodą i osuszyć ( skorupę ręcznikiem papierowym, a miąższ wyciskając w rękach).

6. Smażenie

Używając bakłażana możemy zrobić zdrowszą alternatywę zwykłych frytek. Frytki mogą być pieczone lub smażone. Ważne jest jednak to, aby kłaść je na olej dopiero w momencie, kiedy będzie bardzo mocno rozgrzany (bakłażany chłoną tłuszcz niczym gąbka)

7. Grillowanie

Najważniejsza w smaku grillowanego bakłażana jest marynata. Należy wykonać ją z oliwy i dowolnych przypraw (bakłażany lubią bazylię, oregano, rozmaryn, cząber, curry, natkę pietruszki, czosnek, tymianek). Następnie należy marynować przez minimum kilkanaście minut i grillować z obu stron przez 5-10 minut / stronę w zależności od grubości plastra.
Możemy również grillować bakłażana w całości, a następnie użyć do np. sałatki


8. Bakłażan w gulaszu/w leczo

Nic bardziej nie lubię w lecie, jak obfity, wieloskładnikowy gulasz warzywny / leczo. Bakłażan jest doskonałym składnikiem do tego rodzaju zup, bo mimo że się zmiękcza, to nie rozpadnie się po ugotowaniu. (przepis tutaj)

Tradycyjna Kuchnia