Pizza z mąki żytniej - bardzo chrupiące ciasto ! wersja LIGHT

Wiecie, że ostatnio staram się wprowadzać zamienniki tradycyjnej, pszennej mąki do mojej kuchni. Zastępuję ją głównie mąką żytnią (polecam pierogi z mąki żytniej oraz tortille z mąki żytniej)

Dziś tradycyjny włoski specjał, z mniej tradycyjną mąką żytnią. 

UWAGA! standardowo na pizzę używa się mąki pszennej o wysokim przemiale- czyli typ 450. Ja niestety znalazłam jedynie żytni odpowiednik na poziomie 720. Pizza na szczęście wyszła bardzo smaczna i chrupiąca. Nie próbujcie jednak tego przepisu z wyższymi typami, bo niestety trafiłam kiedyś w sieci na przepis z typem 2000 ! Pizza nie była zjadliwa... stanowczo odradzam. Jeśli znajdziecie w sklepach niższy typ mąki żytniej to na pewno wyjdzie jeszcze smaczniejsza :)

Polecam ciekawy artykuł: co oznacza typ mąki?



Składanki:

Ciasto:
0,5 kg mąki żytniej (typ 720)
250 ml letniej wody
30 gram świeżych drożdży (lub 8-10 gram suszonych)
Łyżeczka cukru
Łyżeczka soli
2 łyżeczki oliwy z oliwek
Kasza manna do podsypania

Dowolne składniki, ja użyłam:
15 dag pieczarek
10 dag szynki
1 mała cukinia
1 pomidor
Oliwki
Kukurydza
Papryka czerwona lub zielona
Przecier pomidorowy lub ketchup
15 dag Mozzarelli
15 dag sera gouda

Przygotowanie:
Do szklanki odlać odrobinę wody, dodać drożdże,  cukier i łyżkę mąki. Odstawić w ciepłe miejsce na ok. 1 godzinę. Do miski wsypać pozostałą część mąki, dodać sól, oliwę, rozczyn drożdżowy i resztę wody. Zagnieść ciasto i ponownie odstawić do wyrośnięcia na min. 1,5 godziny w ciepłe miejsce.




W między czasie przygotować składniki- ja pieczarki z papryką lekko podsmażam z odrobiną soli, pieprzu i oregano.


Wyrośnięte ciasto wyłożyć na stolnicę, posypaną kaszą manną (dzięki niej ciasto po upieczeniu będzie chrupiące, jednocześnie będzie się wygodnie formować, bez ryzyka przyklejenia do stolnicy). Rozciągnąć na powierzchnie całej blachy wyłożonej papierem do pieczenia (lub formy pod pizzę).



Ciasto posmarować przecierem lub ketchupem. Zetrzeć część sera, ułożyć składniki i wierzch posypać pozostałą częścią sera.
Piec przez około 10-15 minut w temp. 220 stopni.


Tradycyjna Kuchnia

1 komentarz: